Het NJF

Het Nederlands Jongleerfestival (NJF) is het grootste evenement in Nederland op het gebied van jongleren en aanverwante disciplines. Het festival wordt volledig door vrijwilligers georganiseerd; ‘voor en door jongleurs’ is het ongeschreven motto. Het vierdaagse jongleerfestival vindt jaarlijks plaats tijdens het Hemelvaartweekend.

Doelstellingen van het festival

• Het bieden van een laagdrempelig evenement voor zowel ervaren als beginnende jongleurs om elkaar te ontmoeten, met elkaar samen te werken, kennis uit te wisselen en van elkaar te leren.

• Het bieden van een uitnodigende gelegenheid voor bewoners uit de omgeving om niet alleen als toeschouwer maar juist ook als deelnemer kennis te maken met jongleren. Dit punt is karakteristiek voor een jongleerfestival waarbij workshops op ieder niveau gegeven worden en iedereen bereid is elkaar te helpen.

• Het bevorderen van de bekendheid van het fenomeen jongleren en zijn culturele en sportieve mogelijkheden in de locatie waar het festival wordt georganiseerd.

• Het bijdragen aan de continuïteit van het NJF als vaste stimulans voor jongleurs/beoefenaars van aanverwante (circus)disciplines.

Deelnemers

De vaste deelnemersgroep bestaat uit beginnende, gevorderde en professionele jongleurs. Zij vormen het belangrijkste onderdeel van het festival. De meeste van hen komen uit Nederland en omringende landen, maar jongleurs van buiten de Europese Unie zijn zeker geen uitzondering! Het NJF staat internationaal bekend om zijn gemoedelijke en gezellige sfeer. Veel deelnemers zijn lid van een jeugdcircus, waarbij het NJF bekend staat als het jaarlijks evenement om leden van andere jeugdcircussen te ontmoeten.

Deelnemers aan het festival komen uit alle leeftijdscategorieën en sociale klassen. Het totale aantal deelnemers ligt de laatste jaren tussen de 400 en 600. Er is elk jaar het voornemen om zoveel mogelijk lokale bezoekers aan te trekken. Dit verspreid het ‘jongleervirus’ door heel de omgeving van het festival en geeft de bezoekers een unieke herinnering waar nog jaren aan teruggedacht wordt.

Ontstaan

Het NJF is begonnen als bijeenkomst van jongleurs die samen wilden oefenen. Deze insteek is bij alle voorgaande edities gelijk gebleven. De organisatie draagt zorg voor de faciliteiten die hiervoor nodig: een overdekte (hoge!) ruimte, kampeerterrein, sanitaire voorzieningen, veiligheidswaarborging, EHBO en catering. De deelnemers zelf dragen veel bij aan de verdere invulling van de faciliteiten om er een sfeervol festival van te maken.

Organisatie

Het is gebruikelijk dat het Nederlands Jongleerfestival elk jaar door een ander team wordt georganiseerd, en dus op een andere locatie plaats vindt. Door de wisselende organisatie krijgt elke editie een andere sfeer en is elke versie van het Nederlands jongleerfestival uniek. Toch zijn er tussen de verschillende jaren heen ook veel overeenkomsten, waardoor vaste en nieuwe bezoekers gemotiveerd raken ook komend jaar naar het NJF te komen.

Hieronder is de website te vinden van het meest recente Nederlands Jongleerfestival. Hier is alle informatie te vinden die de bezoeker nodig heeft om ook deze editie onvergetelijk te maken. Als (nieuwe) organisator kun je hier veel inspiratie uit opdoen, waaronder sfeerimpressies, tijdsplanning en basisinformatie voor de bezoekers.

Informatie over de komende editie

Plaats: Amersfoort
Adres: Sportpark Bokkeduinen 11, 3819 BD